Sedacur forte növényi hatóanyagokkal

Ön tudja mi a „coronasomnia”?

Az alvászavar eddig is egy igen gyakran felmerülő egészségügyi probléma volt, hiszen kutatások alapján a lakosság mindegy harmada biztosan alvászavarban szenved. Ezt tetézte a 2020-ban kirobbant koronavírus-járvány, ami sajnos még a 2021-es évre is rányomja bélyegét.

A járvány okozta stressz, szorongás, valamint a járvány mindennapi életünket befolyásoló negatív hatásának következtében az alvászavar az eddiginél is jóval több ember életét keseríti meg. Alvásszakértők külön nevet is adtak ennek az újkeletű egészségügyi problémának: coronasomnia, amely a koronavírus és az insomnia (álmatlanság) szavakból alkotott új fogalom.

De mi jellemzi a coronasomniát? Noha a tünetek megegyeznek a klasszikus insomnia tüneteivel –alvási nehézségek, szorongás, feszültség –, a legfontosabb különbség az, hogy ez a fajta alvászavar kifejezetten a koronavírus-járványhoz kapcsolódik. A coronasomnia tünetei jellemzően a pandémia idején kezdődtek, vagy akkor erősödtek fel. A megszokott napi rutin felborulásán és a túlzott médiafogyásztáson kívül a leggyakoribb kiváltó okok között az alábbi stresszforrások említhetők:

Pénzügyi bizonytalanság miatt alvászavar alakulhat ki
  • pénzügyi bizonytalanság

  • érzelmi stressz
  • magányosság érzése

  • kiszámíthatatlanság
  • munkahelyi bizonytalanságok

A tünetek a hagyományos alvászavarra jellemzőek, mint elalvási és/vagy átalvási nehézségek, fokozott stressz-szint, szorongás, depresszió, fokozott alváshiány, amely nappali álmosságot okoz.

Bár a probléma bárkinél felmerülhet, bizonyos csoportoknál a kialakulásának kockázata magasabb:

  • COVID-19-ben szenvedő vagy azon átesett betegek
  • frontvonalban dolgozók
  • létfontosságú ágazatokban dolgozók
  • nők
  • fiatalok

coronasomnia: Alvászavar a koronavírus alatt elég gyakori betegség

Mit tanácsolhatunk annak, aki coronasomniában szenved? Az alábbiakban csokorba szedtük, mi segíthet:

  • Alakítson ki rendszeres alvásritmust. Próbáljon meg mindig ugyanakkor lefeküdni és felkelni, még hétvégéken is

  • Kerülje a napközbeni túl hosszú szunyókálást. Egy maximum 20-30-es pihenő feltölti az embert, de az ennél hosszabb napközbeni alvás megnehezíti az esti elalvást.

  • Mindennap menjen ki a szabadba! A napsütés jótékony hatással van a cirkadián ritmusra, amelynek szabályos működése fontos a megfelelő alváshoz.

Mindennap menjen ki a szabadba sétálni.
  • Legyen napi rutinja, amit követni tud nap mint nap. Ez önmagában is stresszcsökkentő hatású, de különösen hasznos, ha otthonról dolgozik, mert határt szab a munka és szabadidő között. Törje meg a munkát apróbb szünetekkel, amikor kicsit fel tud töltődni, így kevésbé fogja monotonnak érezni az otthoni munkavégzést.

  • Hálószobája legyen sötét, csendes és hűvös, valamint mentes minden olyan eszköztől, ami a munkájára emlékezteti.

  • Elalvás előtt űzze el a stresszt a lelkéből. Írjon le mindent, ami feszültséget vált ki önben: az írás megtisztítja az elmét a zavaró gondolatoktól és segít a negatív gondolatokat újrafogalmazni és pozitív érzelmekké változtatni.

  • Korlátozza a médiafogyasztását, különösen az esti órákban! A negatív hírek aktiválják a szimpatikus idegrendszert, ami szorongást okozva nem hagyja, hogy a szervezete megnyugodjon. A TV, laptop vagy telefon kijelzőjének kék fénye ráadásul tovább nehezíti az elalvást.

  • Mindennap mozogjon! A mozgás ugyancsak csökkenti a stresszt és a szorongást.
Mindennap mozogjon, hogy elkerülje az alvászavarokat
  • Kerülje az alkoholfogyasztást! Bár eleinte nyugtató hatásúnak tűnhet, az alkohol mégis megzavarja az alvás ritmusát, ami így kevésbé lesz pihentető.

  • Korlátozza a koffeinfogyasztást is: lefekvés előtt 6 órával már kerülje a koffein-tartalmú italokat.

  • Vacsorázzon korán és esténként fogyasszon alvást segítő ételeket, például olajos magokat, tejet, vagy meggylét.

Ne csüggedjen, hiszen ez az időszak is lezárul. Ha azonban alvászavara tartós, mindenképp keresse fel orvosát!

A bejegyzés a https://www.sleepfoundation.org/covid-19-and-sleep/coronasomnia alapján készült.